30 mei 2016

Hartige taart met kaas en ui

Ik denk altijd dat ik niet zo'n hartige-taart-mens ben, maar eigenlijk heb ik best een paar terugkerende recepten voor hartige taart. Bloemkooltaart met brie, boerenkooltaart met worst, worteltaart met spek, visquiche....
Dit weekend is er een bijgekomen: een kaas-uienquiche uit het bakboek van Catherine Atkinson. Ik beschouw dit boek als een van mijn waardevolste bakboeken (en ik heb er nogal wat). De techniek van de recepten wordt goed uitgelegd, de foto's zijn prachtig en het resultaat is altijd goed.

Kaas-uienquiche 
*Opmerkingen tussen sterretjes zijn van mij*

Ingrediƫnten
Voor de vulling:
25 gram boter
1 grote ui, in dunne ringen
4 plakjes ontbijtspek, in stukjes gesneden (naar keuze)
3 eieren
3 dl slagroom (of melk, of een mengsel)
nootmuskaat, zwarte peper, zout
90 gram harde kaas, geraspt (zoals cheddar of gruyere)
Voor het deeg:
200 gram tarwebloem
1/2 tl zout
90 gram boter (koud en in blokjes)
ca. 4 eetlepels koud water


1. Zeef de bloem en het zout in een kommetje. Wrijf de koude boterblokjes erdoor tot het geheel een fijne broodkruimelstructuur heeft. Roer er drie eetlepels koud water door totdat het deeg zacht wordt. Voeg zo nodig nog meer water toe. Kneed het deeg glad, verpak het in huishoudfolie en laat het 20 minuten koel opstijven. 


2. Rol het deeg uit op een schoon, met wat bloem bestoven oppervlak. Bekleed hier een *ingevette* taart- of quichevorm van 23 cm met losse bodem mee. Duw het deeg stevig tegen de kanten en de bodem, en laat het ongeveer 1 cm boven de rand uitkomen, omdat het tijdens het bakken nog iets kan krimpen. Prik met een vork gaatjes in de bodem. *Anders ontstaan er hobbels.*

3. Bekleed de deegbak met aluminiumfolie en doe er bakbonen in. *Dit is blindbakvulling. Je kunt er uitstekend gedroogde peulvruchten voor gebruiken.* Zet hem 15 minuten in de koelkast. Verwarm de oven, met een bakplaat erin, voor op 200°C. Zet de quichevorm op de bakplaat en bak de deegbak 15 minuten blind. *Dat is: zonder vulling.*

4. Verwijder het aluminiumfolie en de bakbonen en zet de deegbak nog 5 minuten in de oven. Haal de vorm uit de oven en zet de oven op 180°C.

5. Smelt voor de vulling de boter in een grote, zware koekenpan. Voeg de uienringen en het eventuele gesneden spek toe. Bak het geheel ongeveer 10 minuten totdat de uien glazig en goudbruin zijn. Klop de eieren en de room (of melk) in een kom. Breng op smaak met nootmuskaat, zout en zwarte peper. 

6. Schep het uienmengsel in de voorgebakken deegbak en bestrooi het geheel met kaas. Giet het eiermengsel langzaam op de vulling. Bak de quiche 35-40 minuten of totdat de vulling net stevig begint te worden. Haal de quiche uit de oven en laat hem afkoelen. 

Overige opmerkingen van mij:
- Ik raad je aan om voor slagroom te kiezen, en niet voor melk. De combinatie van slagroom en ei zorgt voor een heerlijke structuur, die lijkt op roerei. 
- Ik maak zelf een taart met en een taart zonder spek, om de vegetariĆ«r tegemoet te komen. 
- Ik heb gruyere kaas gebruikt, maar de geur die die verspreidt wordt niet door iedereen gewaardeerd. Elke geraspte harde kaas is goed.

Geen opmerkingen: